We are ushering ourselves into the next moments of a hyper technological materialism, where the wildest
phenomena are categorized by subdued cause and effect, and where narrative and story are seen as
distractors to the machine of progression. We have placed this passion of progression over the spirit of soul,
and as society alienates the individual from the collective, Campbell’s call for myth making resonates in our
efforts to reinforce our personal mythologies through one’s everyday production of images.
Whether it be the gesture of the Sunday painter, or snapshots taken from the smartphone lens, or collections
of textile patterns, these lighthearted revelries become archetypal modes of reaffirming our conditional desire for
conscious self reflection.
As we now face an existential dread of the total separation of progress and spirit, we can find encouraging
instruction in the words of the late McKenna, to dance and to sing, to drum and to create, in order that we may
genuflect towards our being. And in these collective gestures, decorative mysticism and ornamental mythologies
can be made alive once again, enabling our spirits as guiding collaborators within a hopeful togetherness of
becoming.
Stephen Kent
Im Vordergrund seiner pixeligen Wandobjekte stehen mühevoll zurechtgelegte Stilleben von überquellenden
Obstkörben, präzise ist der angebrochene Wein Steinchen für Steinchen in Szene gesetzt. Auf zweiter Ebene
schließen mit dem Smartphone generierte Kulissen an, die hyperreal und wirklicher als ihre Ausgangslage
scheinen.
Gefundene Gemälde dienen Kent als Vorlage für seine repräsentativen Mosaike aus Marmor, die er mit
Schnappschüssen ihrer Fundorte verwebt: Kent trägt die Hobbymalerei zurück ins bürgerliche Wohnzimmer, in
die Shisha-Bar von nebenan oder die Kunst- und Antiquitätenabteilung des überbeleuchteten Kaufhauses.
Wohlwollend laden des Künstlers Sitzsäcke zu ganzkörperlichen Rezeptionserfahrungen ein. Mit einer schweren
Kristallkugel im Schoß, oder dem Zellkern des Seins, tritt die*der Betrachter*in mit den sich im Ausstellungsraum
vielfach überlagernden Motiven in Synchronizität.
Neu ist die Serie der Textilbilder. Gefertigt sind die großformatigen Collagen aus in Secondhandläden erstöberten
Bettbezügen mit Prints in lascher Farbgebung und Mustern, die Pinselstriche imitieren. Ihre spontan anmutenden
Kompositionen sind bis ins Kleinste durchdacht. Alles ist bewusste Setzung, um aus dem ästhetischen Trash der
Vorstadtidylle ausdrucksstarke Anekdoten zu destillieren.
In seinen Abgussbildern beschäftigt sich der Künstler mit der erstarrten malerischen Geste als Mittel der
Bildproduktion und -auflösung. Schludrige Setzungen mehrfach reproduzierter Werke verlieren durch vielfältige
Umkehrprozesse und irritierende Übermalungen an Eindeutigkeit. Form und Inhalt fallen ineinander zusammen
und lösen einander auf. Kent verwischt die Linie zwischen Objekt und Tafelbild, egal ob belanglos oder heilig.
Stephen Kent erforscht kulturelle Codes, die in Alltagsgegenständen und –szenarien eingebettet zu finden sind.
Mediumsreflexiv untersucht er mithilfe seiner prozessorientierten Formsprache auf humorvolle Art und Weise den
Stoff, aus dem unsere Welt gemacht ist. Es bleibt ein inszenierter Clash von altertümlichem und digitalem Pixel,
eine ironisierende Montage von Hoch- und Massenkultur, ein Augenzwinkern.
Philipp Haverkampf freut sich, Stephen Kent, geboren 1985 in Pennsylvania, lebt und arbeitet in Berlin, seine
erste Einzelausstellung in der Galerie auszurichten.
// english version //
In the foreground of his pixelated wall reliefs one finds painstakingly arranged still lifes of overflowing fruit baskets
as the opened wine is still being rendered bit by bit. In the background, quick photos generated with a
smartphone embrace superimposed scenes that seem hyperreal and more than reality. The appropriated still
lives reproduced into mosaic are interwoven with the carefree snapshots of their surrounding origins. Kent
reinserts the ubiquitous still life painting back into the banal living room, the next door shisha bar, or the over lit
department store.
Beanbag chairs benevolently invite a full bodied experience. With a heavy ceramic orb invoking a crystal ball or
the nucleus of being, the viewer sinks into a synchronic flow of motives found throughout the exhibition.
The large scale canvases are pasted with found bedsheets, with everyday patters and lush color schemes which
invoke painterly brushstrokes and decorative gestures. The spontaneous compositions are created with utmost
intent, deliberately distilling expressive anecdotes from the aesthetic trash of the suburban idyll.
Kent’s cast paintings deal with the disguised gesture as a means of image production and dissolution. Slippery
marks made with the palette knife or brush are reproduced throughout each room, losing their specificity through
convoluted process and provoking overpainting. Form and content collapse and dissolve each other as Kent
blurs the line between the object and the image, wether it be trivial or sacred.
Stephen Kent explores cultural codes that can be found embedded in everyday objects and scenarios. With a
medium-reflexive approach, he uses a process-oriented language to humorously investigate the stuff our world
is made of. It remains a staged clash of ancient and digital pixels, an ironic montage of high and mass culture
with an inquisitive wink.
Philipp Haverkampf is pleased to present, Stephen Kent’s first solo exhibtion with the gallery. Kent was born
1985 in Pennsylvania, USA and currently lives and works in Berlin.